FANDOM

Püramiidi ajaluguEdit

MastabaEdit

220px-Mastaba-faraoun-3 (1)

Mastaba

Suurte Egiptuse püramiidude eelkäijad, mastabad, olid ametnike, õukondlaste ja vaarao perekonnaliikmete matusepaigaks. Alguses ehitati neid muldtellistest, kuid hiljem võeti kasutusele kivid.

Džoseri astmikpüramiid SakkarasEdit

Esimene kivipüramiid ehitati 2630. aastal eKr kolmes järgus: kõige all on mastaba, siis neljaastmeline ning selle peal kuueastmeline püramiid. Ehitis on 60 meetrit kõrge ning selle aluse mõõdud on 140×118 meetrit.

Dahšuri murdpüramiidEdit

220px-Dahschur-snofru-bend

Dahšuri murdpüramiid

See on esimene – umbes 2560. aastast pärit – katse ehitada astmelise püramiidi asemel siledate külgedega püramiid. Arhitektid märkasid liiga hilja, et nurk oli vale ning nii tehti püramiidi ülaosa laugemaks.

Dahšuri PõhjapüramiidEdit

Pärast murdpüramiidi mahajätmist ehitati sinna kõrvale Põhja- ehk Punane püramiid. See on esimene püramiid, mille seinad on algusest lõpuni ehitatud ühtlaselt siledana. Sellesse püramiidi võis olla maetud Hufu isa, Snofru.

Giza püramiididEdit

Giza-pyramids

Egiptuse püramiidid Gizas.

Suur püramiid (ehitatud umbes 2550. aastal eKr), Menkaure püramiid ning selle paariline Kuninganna püramiid koos Hafre püramiidiga, teevad Giza Egiptuse püramiidiehituse keskseks paigaks.

Meroe püramiididEdit

Ajavahemikus 6. sajandist eKr kuni 2. sajandini pKr oli Meroe Nuubia (tänapäeva Sudaani territooriumil) pealinn. Aastatel 300 eKr kuni 350 pKr maeti selle riigi valitsejad väikestesse, järskude külgedega püramiididesse.

Teotihuacáni PäikesepüramiidEdit

Piramide de la Luna 072006

Päikesepüramiid Teotihuacánis.

See massiivne püramiid asub 40 kilomeetrit Méxicost kirdes ja selles on kokku rohkem kive kui Giza Suures püramiidis. Püramiid ehitati umbes 150. aastal ning see on 66 meetrit kõrge.

Chicén Itzá püramiiditempelEdit

Püramiiditempel El Castillo ehitati aastatel 900 kuni 1200 maiade linnas Chicén Itzáa (tänapäeva Mehhikos). Mööda püramiidi iga külge viis üles trepp. Püramiidi tipus olevas pühamus viisid preestrid läbi usutoimetusi.

Tenochititláni Suur TempelEdit

La pyramide du Louvre (4785998199)

Louvre'i klaaspüramiid

Asteekide tempelpüramiid (tänapäeva Méxicos) oli pühendatud jumalatele Tlálocile ja Huitzilopochtlile. Kahes püramiidi tipus asuvas pühamus toodi neile tuhandeid inimohvreid.

Louvre'i klaaspüramiid PariisisEdit

Hiina päritolu ameerika arhitekt Ieoh Ming Pei taaselustas püramiidide ehitamise traditsiooni oma 22 meetri kõrguse klaaspüramiidiga, mis valmis 1989. aastal Prantsuse revolutsiooni 200. aastapäevaks. Rajatis on Louvre'i kunstimuusemi peasissepääsuks.